(De)regulace cen v pohřebnictví – 2. část

Pro vyhledávání textu na stránce využijte klávesovou zkratku CTRL+F

Vlastní

  • (De)regulace cen v pohřebnictví – 2. část (PDF, 154.5 kB)

Autor Mgr. Tomáš Kotrlý, Th.D.

10.9.2020 13:45

Mgr. Tomáš Kotrlý, Th.D.
Pohřebnictví patří mezi vysoce regulované odvětví. Nevznikl zde sice, jako např. v energetice, specializovaný „Pohřební regulační úřad“, přesto každý podnikatel otevírající smuteční provozovnu nebo každá obec provozující hřbitov si musejí být vědomi, že vstupují na velmi zbyrokratizovaný trh. Další díl našeho textu začneme popisem regulace cen sociálního pohřbu. Nestačí znát a dodržovat pouze věcnou právní úpravu, ale také pravidla pro klíčování nákladů, výnosů a hospodářského výsledku regulovaných a neregulovaných činností. Za nesporně spravedlivé považuji právo na vydání majetkového prospěchu tomu, na jehož úkor byl získán. Jenže z určení nepřiměřeného hospodářského prospěchu a neoprávněného majetkového prospěchu v souvislosti s porušením cenových předpisů, zejména cenové evidence, se stává velice komplikovaná a vysoce formálně orientovaná disciplína. Z výsledků cenových kontrol MF, které nás budou v této druhé části článku zajímat nejvíce, a následného přestupkového řízení ukončeného zpravidla vysokou pokutou putují nemalé příjmy do státního rozpočtu. Úplnou deregulací cen by stát přišel o tento významný bonus. Kontroly regulace cen v pohřebnictví podle mého názoru jen tak brzy neskončí; i kdyby v příštím roce k částečné revizi a redukci seznamu zboží s regulovanými cenami ve výměru MF došlo, bude to cenové rozhodnutí platné pouze na jeden rok, a hlavně – cenové kontrolní orgány budou přestupky spáchané v tomto roce moci sankcionovat ještě v roce 2023.

Tomáš Kotrlý

Mohlo by vás zajímat

Články

Informace GFŘ a ministerstev

PLATÍ pro rok 2020

Článek je pokračováním článku (De)regulace cen v pohřebnictví – 1. část.

4. Cena sociálního pohřbu

Od roku 2012 je ve výměrech MF uveden výčet činností, za něž může podnikatel zajištující pro obec sociální pohřeb vynaložené náklady zahrnout do ceny, kterou obci účtuje. Jedná se o číslo položky výměru MF1 č. 12 Služby spojené s pohřbením, které zajišťuje obec podle § 5 zákona č. 256/2001 Sb., o pohřebnictví a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Do ceny pohřebního zboží lze promítnout pouze ekonomicky oprávněné náklady pořízení, zpracování a oběhu zboží doložitelné z účetnictví související výlučně s regulovaným zbožím, dále přiměřený zisk, daň a případně uplatněné clo podle jiných právních předpisů, není-li stanoveno jinak. Jestliže se jedná o náklady vynaložené provozovatelem pohřební služby či krematoria, není a nemůže být takovýmto nákladem např. odměna takového provozovatele, protože takovýto náklad nevynakládá. Obec mu uhradí všechny vyjmenované, výčtově limitované, náklady, které zahrnují i veškeré ekonomicky oprávněné náklady spojené se zajištěním výčtově uvedených činností a přiměřený zisk. Provozovatel pohřební služby nebo krematoria obstarávající sociální pohřby je nucen vést dvojí účetnictví, jednak běžné smluvní a pak to, které souvisí výlučně s regulovaným zbožím, tj. se zajištěním pohřbů pro obce, potažmo stát. To je novinka roku 2019, která v předchozích výměrech nebyla obsažena. Stačilo do výměru MF č. 01/2019 ze dne 28. listopadu 2018, kterým se vydává seznam zboží s regulovanými cenami, vepsat tři výše zvýrazněná slova.

...

Vidíte nyní zkrácený text článku, pro zobrazení plné verze si objednejte placenou registraci.

čekejte prosím ...
Hodnocení: 0.0/5 (0 hlasů)

Komentáře

Přidat komentář můžete pouze jako registrovaný.

Převodový můstek Rekodifikace

Všeobecné podmínky Účetního Portálu | Informace ke zpracování osobních údajů GDPR | Kodex Účetního Portálu ke zpracování osobních údajů GDPR | Přidat do oblíbených

Přihlášení

Vyplňte e-mail a heslo, potvrďte kliknutím na tlačítko Přihlásit.

E-mail :
Heslo :
 

Zapomenuté heslo | Nová registrace | Bezplatná registrace