Jak se rychle uvolnit

Pro vyhledávání textu na stránce využijte klávesovou zkratku CTRL+F

14.2.2018 11:51

Klid si nemůžete koupit, i přestože se na trhu nabízí spousta preparátů, které vám slibují jeho dosažení. Je to schopnost, kterou v základu máme všichni. Ne každý ji však umí používat. Pokud nám má účinně pomáhat, je třeba ji rozvíjet a trénovat.

Začtěte se do tipů paní Radky Loji a uvolněte se.

Katka

Jak se rychle uvolnit a získat klid v práci i doma

Klid si nemůžete koupit, i přestože se na trhu nabízí spousta preparátů, které vám slibují jeho dosažení. Je to schopnost, kterou v základu máme všichni. Ne každý ji však umí používat. Pokud nám má účinně pomáhat, je třeba ji rozvíjet a trénovat.

Zkuste se vžít například do následujících situací (nebo si představte své vlastní):

Sedíte v zasedačce a odevzdáváte svůj projekt, na kterém jste strávili spoustu času. Jste z projektu nadšený/á a očekáváte pochvalu. Vysvětlujte zákazníkovi své závěry a doporučení. Zákazník je nespokojen. Zvyšuje hlas, červená a říká vám, že jste to špatně pochopil/a. Za tohle tedy nebude platit!

Zavolá vám sousedka, že před jejím domem stojí nabourané auto, je tam policie. Auto pravděpodobně řídil váš patnáctiletý syn. Máte se okamžitě sebrat a jít tam.

Asi se shodneme, že tyto situace dokáží rozhodit každého. Je to prostě život a ten sebou občas přináší pořádný stres.

Jistě víte, že stres snižuje naši výkonost – doslova nám zatemňuje mozek. Z vědeckého hlediska se nám tak trochu „odpojí“ šedá kůra mozková, amygdala bije na poplach a vládu převezme „emoční mozek“. Často potom litujeme toho, co jsme v tomto stavu řekli, odsouhlasili nebo udělali a s odstupem času si vyčítáme, proč jsme neřekli nebo neudělali něco jiného.

Výše uvedené situace se však z hlediska působení stresu zásadním způsobem liší. Ze zasedačky nemůžete ihned odejít, zklidnit se a promyslet si další postup. Jste přímo vystavení stresové situaci v plné síle. Ve druhém případě máte trochu času se dát dohromady a rozmyslet si, co budete dělat dál – pokud se nenecháte unést vztekem a strachem.

Existuje spoustu dobrých technik, jak se uvolnit. Vybrala jsem pro vás dvě – velmi účinné. Vycházejí z praxe mindfulness (všímavosti). Mám je odzkoušeny na sobě a na svých klientech. Věřím, že pomohou i vám.

Co dělat, pokud nemůžete ze stresové situace okamžitě odejít?

  1. Přeneste pozornost na sebe.
  2. Pevně se usaďte na židli a uvědomte si, jak sedíte. Uvědomte si, kde se židle dotýká vašeho těla. Nekřižte nohy a položte je chodidly pevně na zem. Uvědomte si, jak se dotýkají země.
  3. Zhluboka se nadechněte a uvědomte si, že dýcháte. Pokud máte po ruce například skleničku s vodou, vezměte ji do ruky a soustřeďte se na tu skleničku – teplota, povrch. Napijte se.

 

To vše dokážete zvládnout během několika sekund, aniž by si toho protistrana všimla. Snažte se oddálit svoji reakci, abyste si nezablokovali další možnosti. Můžete protistraně například navrhnout, že vše zvážíte a ozvete se později. Později už budete situaci vidět úplně v jiném světle a pravděpodobně vaše reakce bude mnohem efektivnější. 

Co dělat, pokud máte trochu času si vše promyslet?

  1. Posaďte se, stůjte, ležte nebo se procházejte - to je jedno. Uvědomte si ale svoji polohu - sami sebe.
  2. Zhluboka se nadechněte a na tři vteřiny zadržte dech, potom vydechněte. Toto zopakujte třikrát.
  3. Následně sedmi pomalými nádechy a výdechy postupně prodýchávejte celé tělo a soustřeďte se na danou oblast. Každý výdech odpočítávejte. Po každém výdechu přesuňte pozornost do další oblasti:
  • sedm – hlava a čelo;
  • šest – obličej;
  • pět – krk a ramena, paže a ruce;
  • čtyři – hrudník;
  • tři – solar plexus (nad pupkem);
  • dva – břicho;
  • jedna – boky, nohy a chodidla.
  1. Ještě chvíli volně dýchejte.

 

Po tomto uvolnění se budete cítit klidnější a vaše mysl bude jasnější. Přeji hodně štěstí při návratu do rovnováhy!

Ing. Mgr. Radka Loja (psycholožka, lektorka, koučka)

(publikováno na forbes.cz 26. 4. 2017)

Autorka píše na web Mindtrix.cz, kde můžete získat spoustu zajímavých tipů z oblasti rozvoje osobnosti a také se dozvědět

Převodový můstek Rekodifikace

Všeobecné podmínky Účetního Portálu | Informace ke zpracování osobních údajů GDPR | Kodex Účetního Portálu ke zpracování osobních údajů GDPR | Přidat do oblíbených

Přihlášení

Vyplňte e-mail a heslo, potvrďte kliknutím na tlačítko Přihlásit.

E-mail :
Heslo :
 

Zapomenuté heslo | Nová registrace | Bezplatná registrace