Problémy mzdové účetní v otázkách a odpovědích - 1. část

Pro vyhledávání textu na stránce využijte klávesovou zkratku CTRL+F

Vlastní

  • Problémy mzdové účetní v otázkách a odpovědích (PDF, 134.8 kB)

Autor Ing. Růžena Klímová

21.6.2019 10:15

Ing. Růžena Klímová
Přinášíme Vám řešení zajímavých problémů mzdové účetní. Článek je od paní Renky Klímové.
V problémech je řešena například srážka ze mzdy, kdy jsme my jako zaměstnavatel druzí v pořadí před ČSSZ nebo je řešena otázka, zda je potřeba mít od všech zaměstnanců pracujících na DPP čestné prohlášení o tom, že s nimi není nebo je vedeno exekuční nebo insolvenční řízení.
Další zajímavé dotazy se dozvíte v článku.

Petra

PLATNÉ od 01.04.2019

Obsah:

1. Dotaz – srážky ze mzdy u souběžných plátců

Prosím o radu jak postupovat při srážce ze mzdy, kdy my, jako zaměstnavatel, jsme jako druhý v pořadí a exekutor určil, že základní nezabavitelnou částku, která nemá být  srážena, bude provádět  první  plátce, v daném případě  ČSSZ. Čistá mzda činí 23 218 Kč a zaměstnanec  má jednu vyživovací povinnost.

Odpověď

... 

2. Dotaz – povinnosti zaměstnavatele u exekučních srážek

Dozvěděla jsem se, že bychom měli mít od všech zaměstnanců pracujících na DPP čestné prohlášení o tom, že s nimi není nebo je vedeno exekuční nebo insolvenční řízení. Jen nevím, podle jakého to je zákona. Je toto prohlášení povinné?

Odpověď

...

3. Dotaz – náhrada za opotřebení vlastního nářadí

Vyplácíme platy strážníkům městské policie. Dle nově uzavřené dohody budou někteří strážníci používat ke své práci svého vlastního psa a bude jim za to měsíčně ve výplatě vyplácena finanční částka. Jak je to s touto odměnou, co se týče daní, odvodu zdravotního a sociálního pojištění?

Odpověď

...

 

4. Dotaz – náhradní plnění

Mám dotaz ohledně náhradního plnění. Je možné považovat za náhradní plnění skutečnost, pokud bychom si najali firmu, která splňuje podmínky zaměstnává více než 50 % osob se zdravotním postižením, a přes tuto firmu objednali materiál, který budeme potřebovat pro naši výrobu? Tato firma nám materiál zajistí a doveze. 

Odpověď

...

 

5. Dotaz - místo výkonu práce a pracovní cesta

K 1. 9. 2018 jsme přijímali uklízečku na pracovní poměr s místem výkonu práce v obci Horní Lán. Od 1. 1. 2019 chceme, aby uklízela i další místnosti, které se nacházejí v jiné obci. K přemístění z jedné obce  do druhé jim nedáváme služební vozidlo a zaměstnankyně bude jezdit vlastním autem.

Jak záležitost vyřešit, abychom jí platili co nejméně za dopravu, nebo nejlépe vůbec nic? Napadly nás možnosti:

  • úklid v jediné obci ponechat v rámci pracovní smlouvy,
  • úklid v druhé obci zajistit uzavřením dohody o provedení práce či DPČ a platit jí dopravu (mesíční režijní jízdenku na MHD), a pokud jede autem, pak to neřešit.

Odpověď

...

 

6. Dotaz – pracovní cesta a řízení  referentského vozidla

Máme informaci, že pokud zaměstnanec na pracovní cestě nekoná svoji práci, tak nemá nárok na odměnu. Např. montážní technik, když pojede na montáž ze sídla společnosti firemním (soukromým)  autem, nebo vlakem (autobusem) do místa montáže, tak za dobu strávenou na cestě nemá nárok na mzdu. V pracovní smlouvě mají všichni naši zaměstnanci vedle uvedení druhu práce (montážní technik) ještě uvedeno, že tento druh práce zahrnuje i řízení služebního nebo soukromého auta. Na školení bylo ale řečeno, že tento dovětek nic neřeší, a pokud zaměstnanec nemá profesi řidiče, tak nemá za dobu strávenou v dopravním prostředku nárok na mzdu. V naší firmě je pružná pracovní doba od 9:00 hod. do 15:00 hod. s tím, že vyrovnávacím obdobím je kalendářní měsíc. Prosím o odpověď, jak je to s výše uvedenou mzdou za dobu strávenou v dopravním prostředku v době mezi 9 - 15 hodinou a v době mimo tuto pružnou pracovní dobu.

Odpověď

...

 

7. Dotaz – povinnosti při vzniku pracovního úrazu

Našemu zaměstnanci se stal pracovní úraz 2. 12. 2018. Nebyl hospitalizován. Je na neschopence. Doba léčení si vyžádá asi 3 týdny. Jaký je postup zaměstnavatele?  Na které instituce musíme odeslat doklady a jaké doklady?

Odpověď

...

 

8. Dotaz – člen volební komise a náhrada mzdy

Jak je to s náhradou mzdy při poskytnutí volna na účast ve volební komisi u zaměstnance? Zda je protizákonné členům komise (předseda, místopředseda + členové) a zapisovatelům rozdělit jejich odměnu za účast ve volební komisi do dvou případně tří měsíců a díky tomu jim z odměny nestrhávat sociální pojištění. Například: Celková odměna pro předsedu by byla 3600 Kč – my bychom mu např. dali v září 1 500 Kč a v říjnu zbytek. Tak bychom dosáhli toho, že by všichni členové komise + zapisovatelé nemuseli odvádět sociální pojištění ze svých odměn. Co se týče zdravotního pojištění, potřebuji ověřit, že tam by odvod nebyl. Z hlediska daně, by se pak mělo strhávat 15 %.

Za předpokladu, že by skutečně členové komisí + zapisovatelé museli odvádět ze svých odměn sociální pojištění, musí se jim vyhotovovat evidenční listy důchodového pojištění a zápočtové listy?

A další otázka co se zapisovateli – všichni zapisovatelé jsou současně zaměstnanci našeho úřadu – pro účely odvodu daní bereme odměnu zapisovatele jako souběžný pracovní poměr a zdaňujeme společně s hlavním pracovním poměrem, ale vůbec si nevím rady, jaký by to mělo mít dopad na sociální pojištění – to by se asi mělo odvádět zvlášť z odměny zapisovatele a normálního hlavního pracovního poměru?

Odpověď

...

Vidíte nyní zkrácený text článku, pro zobrazení plné verze si objednejte placenou registraci.

čekejte prosím ...
Hodnocení: 0.0/5 (0 hlasů)

Komentáře

Přidat komentář můžete pouze jako registrovaný.

Převodový můstek Rekodifikace

Všeobecné podmínky Účetního Portálu | Informace ke zpracování osobních údajů GDPR | Kodex Účetního Portálu ke zpracování osobních údajů GDPR | Přidat do oblíbených

Přihlášení

Vyplňte e-mail a heslo, potvrďte kliknutím na tlačítko Přihlásit.

E-mail :
Heslo :
 

Zapomenuté heslo | Nová registrace | Bezplatná registrace