Nová legislativa zjednodušeně aneb rekodifikace na pokračování 12. část – Veřejně prospěšný poplatník
Vlastní
Autor Ing. Pěva Čouková
22.4.2014 13:46PLATÍ pro rok 2014
Veřejně prospěšný poplatník (§ 17a ZDP)
§ 18a Veřejně prospěšný poplatník |
|||
Dva způsoby zdanění |
Široký základ daně § 18a/5 ZDP |
Úzký základ daně §18a/1-4 ZDPs |
|
Předmětem daně jsou všechny příjmy a všechny výdaje s výjimkou investiční dotace Tzv. – VŠE proti VŠEMU
|
Nutno rozdělit na jednotlivé druhy činnosti, je-li v rámci činnosti provozováno za dvě ceny, nutno rozdělit ještě podle cen. |
||
Není předmětem daně: |
|||
1. |
Druh činnosti, kde náklady jsou vyšší než příjmy |
||
2. |
Dotace, příspěvky, podpory nebo jiná plnění z veřejných rozpočtů |
||
3. |
Podpora od Vinařského fondu |
||
4. |
Výnos z daně (pro obec a kraj) |
||
5. |
Úplata, která je příjmem státního rozpočtu… |
||
6. |
Příjmy z bezúplatného nabytí z vyrovnání s církvemi |
||
§ 25/1/i ZDP nutno vyloučit všechny náklady související s tím, co není předmětem daně |
|||
Vždy je předmětem daně příjem z : |
|||
1. |
Reklamy |
||
2. |
Členského příspěvku |
||
3. |
Úroku (i z BÚ) § 36/9 ZDP zvláštní sazba daně 19 % (neplatí pro obce a kraje) |
||
4. |
Nájemného s výjimkou státního majetku |
||
§ 19/1/a ZDP Členský příspěvek |
osvobozuje se členský příspěvek podle stanov, statutu, zřizovacích nebo zakladatelských listin, přijatý 1. zájmovým sdružením právnických osob, u něhož členství není nutnou podmínkou k provozování předmětu podnikání nebo výkonu činnosti, 2. spolkem, který není organizací zaměstnavatelů, 3. odborovou organizací, 4. politickou stranou nebo politickým hnutím, nebo 5. profesní komorou s nepovinným členstvím s výjimkou Hospodářské komory České republiky a Agrární komory České republiky |
||
§ 24/2/d Uznatelné příspěvky |
Beze změny - Jako daňově uznatelné jsou ty, kde je členství povinné podle zvláštního právního předpisu – např. KDP ČR nebo je nutnou podmínkou pro provozování činnosti, dále členství v Hospodářské komoře, Agrární komoře… |
||
§ 25/1 zo Neuznatelné příspěvky |
Nové, bez věcného dopadu Daňově neznatelný je členský příspěvek hrazený poplatníkem příjemci, který je u tohoto příjemce osvobozen od daně, |
||
§ 25/1/i
|
Výdaje (náklady) vynaložené na příjmy, které nejsou předmětem daně, na příjmy od daně osvobozené nebo nezahrnované do základu daně a u poplatníků uvedených v § 2 odst. 2 rovněž výdaje (náklady) vynaložené na příjmy vyňaté podle mezinárodní smlouvy o zamezení dvojího zdanění, převyšující tyto příjmy; obdobně to platí pro výdaje (náklady) hrazené z prostředků, jejichž zdrojem byl u poplatníka daně z příjmů právnických osob bezúplatný příjem od daně osvobozený nebo příjem, který nebyl předmětem daně; toto ustanovení se u veřejně prospěšných poplatníků nepoužije pro výdaje vynaložené na úrokové příjmy, které podléhají zvláštní sazbě daně; obdobně to platí pro použití prostředků z kapitálového dovybavení, |
||
§ 19/1/r ZDP Nadační listina
|
osvobozuje se výnos nadace, která je veřejně prospěšným poplatníkem z majetku vloženého do nadační jistiny a příjem z jejího prodeje, pokud tento příjem slouží jen k účelu, ke kterému byla nadace zřízena a pokud nebyl nadací použit v rozporu se zákonem, |
||
§ 19b ZDP VPP |
(2) Od daně z příjmů právnických osob se osvobozuje bezúplatný příjem … b) poplatníka, který je 1. veřejně prospěšným poplatníkem se sídlem na území České republiky, pokud je nebo bude využit pro účely vymezené v § 15 odst. 1 nebo § 20 odst. 8 nebo jeho kapitálové dovybavení; osvobození se nepoužije u obcí a krajů, 2. veřejně prospěšným poplatníkem se sídlem na území Norska, Islandu nebo jiného členského státu Evropské unie než České republiky, je-li jeho právní forma, předmět činnosti a způsob využití předmětu bezúplatného nabytí obdobný právní formě, předmětu činnosti a způsobu využití těch poplatníků, jejichž příjmy jsou osvobozeny podle bodu 1, (3) Osvobození bezúplatných příjmů uvedených v odstavci 2 písm. b) se nepoužije, pokud ho poplatník neuplatní. Rozhodnutí poplatníka o uplatnění nebo neuplatnění osvobození bezúplatných příjmů nelze zpětně měnit. Při porušení podmínky použití prostředků, budou tyto zpětně zdaněny podle § 23 odst. 3 písm. a) bod 3 ZDP
|
||
§ 20 odst. 7 ZDP |
Odčitatelné položky od základu daně u veřejně prospěšného poplatníka Tuto standardní odčitatelnou položku ve výši 30% ze základu daně za zákonem stanovených podmínek je možné uplatnit pro veřejně prospěšné poplatníky - 30% ze základu daně, maximálně 1 mil. Kč, minimálně 300 tis. Kč, avšak pouze do výše základu daně (v minulosti byla doménou neziskových organizací) s výjimkou obce, kraje, poskytovatele zdravotních služeb, profesní komory a poplatníka založeného za účelem chránění podnikatelských zájmů (s výjimkou organizací zaměstnavatelů). Tito jmenovaní poplatníci tento zvýhodňující odpočet nemohou uplatnit. Platí však daně sami sobě, takže se jedná o formalitu a zrušení nemá finanční dopad. Lhůta pro kvalifikované použití prostředků získaných úsporou (ve výši daně) je 3 roky. O.p.s. a ústav musí prostředky použít v následujícím roce – tj. jen 1 rok. |
||
Nové postavení veřejných vysokých škol, veřejných výzkumných institucí, o.p.s. a ústavu Použití „klasické“ odčitatelné položky dřívějších neziskových organizací se významně vylepšuje pro poplatníka, který je veřejnou vysokou školou nebo veřejnou výzkumnou institucí (i pokud má formu o.p.s. nebo ústavu). Tito jmenovaní poplatníci mají specifické podmínky v podobě vyšších limitů pro uplatnění výhody (30% ze základu daně, maximálně 3 mil. Kč, minimálně 1 mil. Kč). Lhůta pro kvalifikované použití prostředků získaných úsporou (ve výši daně) je 1 rok.
|
§15/1 ZDP |
§ 20/8 ZDP |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
fyzickým osobám s bydlištěm na území České republiky, které jsou poskytovateli
|
fyzickým osobám s bydlištěm na území České republiky, které jsou poskytovateli
|
fyzickým osobám s bydlištěm na území České republiky, které jsou poživateli invalidního důchodu nebo byly poživateli invalidního důchodu ke dni přiznání starobního důchodu nebo jsou nezletilými dětmi závislými na péči jiné osoby podle zvláštního právního předpisu 4j), na zdravotnické prostředky 114) nejvýše do částky nehrazené zdravotními pojišťovnami nebo na zvláštní pomůcky podle zákona upravujícího poskytování dávek osobám se zdravotním postižením nejvýše do částky nehrazené příspěvkem ze státního rozpočtu a na majetek usnadňující těmto osobám vzdělání a zařazení do zaměstnání |
fyzickým osobám s bydlištěm na území České republiky, které jsou poživateli invalidního důchodu nebo byly poživateli invalidního důchodu ke dni přiznání starobního důchodu nebo jsou nezletilými dětmi závislými na péči jiné osoby podle zvláštního právního předpisu 4j), na zdravotnické prostředky 114) nejvýše do částky nehrazené zdravotními pojišťovnami nebo na zvláštní pomůcky podle zákona upravujícího poskytování dávek osobám se zdravotním postižením
|
Nebyl schválen Vládní návrh zákona o statusu veřejné prospěšnosti (ST 989), a to 13. schůzí senátu dne
12. 9. 2013. Lze předpokládat, že zákon vznikne znovu?!?
NOZ počítá s tímto institutem. Veřejná prospěšnost je upravena v § 146 a následujících NOZ a uvádí, že veřejně prospěšná je právnická osoba, jejímž posláním je přispívat v souladu se zakladatelským právním jednáním vlastní činností k dosahování obecného blaha, pokud na rozhodování právnické osoby mají podstatný vliv jen bezúhonné osoby, pokud nabyla majetek z poctivých zdrojů a pokud hospodárně využívá své jmění k veřejně prospěšnému účelu.
Veřejně prospěšná právnická osoba má právo na zápis statusu veřejné prospěšnosti do veřejného
Chybějící definice, která měla být v neschváleném zákonu, byla dodána do § 17a ZDP.
Veřejně prospěšným poplatníkem podle ZDP je poplatník, který v souladu se svým zakladatelským právním jednáním, statutem, stanovami, zákonem nebo rozhodnutím orgánu veřejné moci jako svou hlavní činnost vykonává činnost, která není podnikáním.
Je potřeba si uvědomit, že po novele NOZ není veřejně prospěšnému poplatníkovi zakázáno doplňkovou vedlejší činností podnikat a peníze z podnikání používat pro činnost hlavní - např. u nadací. Dříve bylo zakázáno. V § 307 je uvedeno, že nadace může podnikat, pokud podnikání představuje pouhou vedlejší činnost a výtěžky podnikání slouží jen k podpoře jejího účelu; nadace však podnikat nesmí, pokud to zakladatel v nadační listině vyloučil. Za stejných podmínek může nadace převzít vedení obchodní společnosti.
Mohlo by vás zajímat
Články
- Nová legislativa zjednodušeně aneb rekodifikace na pokračování 16. část – Technické zhodnocení v roce 2014 19.5.2014
- Nová legislativa zjednodušeně aneb rekodifikace na pokračování 15. část – Pohledávky a opravné položky k pohledávkám 2014 12.5.2014
- Nová legislativa zjednodušeně aneb rekodifikace na pokračování 14. část – Majetek v zákoně o daních z příjmů 30.4.2014
- Nová legislativa zjednodušeně aneb rekodifikace na pokračování 13. část – Opravy minulých let účetně a daňově 24.4.2014
- Nová legislativa zjednodušeně aneb rekodifikace na pokračování 11. část – Novinky v ZDP týkající se právnických osob 17.4.2014
- Nová legislativa zjednodušeně aneb rekodifikace na pokračování 10. část – Novinky v ZDP týkající se fyzických osob 15.4.2014
- Nová legislativa zjednodušeně aneb rekodifikace na pokračování 9. část - Nové termíny v daňových předpisech – vlastní definice ZDP 3.4.2014
- Nová legislativa zjednodušeně aneb rekodifikace na pokračování 8. část - Nové termíny v daňových předpisech – přebírané z NOZ a ZOK 20.3.2014
- Nová legislativa zjednodušeně aneb rekodifikace na pokračování 7. část - Jaká práva získáme z výpisu z katastrálního úřadu aneb, co zapisujeme podle katastrálního zákona 13.3.2014
- Nová legislativa zjednodušeně aneb rekodifikace na pokračování 6. část - Hledáme nové termíny ke stavbám 6.3.2014
- Nová legislativa zjednodušeně aneb rekodifikace na pokračování 5. část - Věci a jejich dělení nově 17.2.2014
- Nová legislativa zjednodušeně aneb rekodifikace na pokračování 4. část - Nové termíny výprosa, nájem, závdavek, pacht 11.2.2014
- Nová legislativa zjednodušeně aneb rekodifikace na pokračování 3. část - Nové termíny úvěr, zápůjčka, výpůjčka 11.2.2014
- Nová legislativa zjednodušeně aneb rekodifikace na pokračování 2. část - Právnické osoby podle NOZ 7.2.2014
- Nová legislativa zjednodušeně aneb rekodifikace na pokračování 1. část - Vybraná ustanovení ze struktury nového občanského zákoníku č. 89/2012 Sb. 7.2.2014