Rozpočet pro územní samosprávné celky
Vidíte nyní zkrácený text článku, pro zobrazení plné verze si zakupte členství na Účetním Portálu.
Vlastní
- Rozpočet pro územní samosprávné celky (PDF, 246.3 kB)
Autor Ing. Pěva Čouková
30.12.2020 21:33Jana
PLATÍ pro rok 2020
Článek je ukázkou z publikace Účetnictví pro veřejnou správu – teorie pro obce, DSO a příspěvkové organizace.
1. Jak schvalovat rozpočet?
Obvyklé způsoby schvalování rozpočtu
- Klastický rozpočet, kdy závaznými ukazateli jsou ve struktuře výkazu FIN 2-12 M jednotlivé paragrafy a položky.
- Rozpočet, kdy závazným ukazatelem jsou jen příjmy a výdaje
- Rozpočet, kdy závaznými ukazateli jsou
- Druhové členění příjmů v oblasti třídy 1 (daňové příjmy), 4 (přijaté transfery) a třída 8 (financování) po položkách (pozn.: neuvádí se zde (OdPa) – paragraf, odvětvové členění rozpočtové skladby).
- Odvětvové členění rozpočtové skladby podle § (OdPa) s uvedením celkových příjmů a celkových výdajů za danou činnost.
2. Jaký rozpočet schválit?
2.1 Klasický rozpočet – nedoporučuji
Klasický rozpočet je rozpočet, kdy se obec drží klasického členění výkazu FIN 2-12 M, tedy velmi podrobný zpracovaný na § (OdPa) i na položky. Jinak řečeno rozpočet je zpracovaný v účelovém u druhovém členění rozpočtové skladby.
Výhody:
- není nutno dělat rozpis rozpočtu podle § 14 zákona č. 250/2000 Sb., protože vše již rozepsáno je
Nevýhody:
- nepřehledné a těžko srozumitelné pro občany a zastupitele
- velmi omezené možnosti při potřebě přesunu peněz – nutno schválení zastupitelstva, případně rady
- velmi omezené možnosti při potřebě přesunu mezi položkami, kdy je např.:
- něco, co se předpokládalo udělat vlastními silami (položka 5011), zadáno externí firmě (položka 5169)
- něco, co se předpokládalo udělat na dohodu o provedení práce (položka 5021) uděláno kmenovými zaměstnanci (položka 5011)
2.2 Rozpočet JEN příjmy – výdaje – nedoporučuji
Jsou schváleny jen celkové příjmy a celkové výdaje.
Výhody:
- starosta (případně rada) si může dělat, „co chce“, a nemá problém s přesuny peněz mezi položkami a paragrafy.
Nevýhody:
- občan a zastupitel nemůže vznést téměř žádné připomínky k rozpočtu
- nezodpovědné
2.3 Rozumně schvalovaný rozpočet – doporučuji
Rozumně členěný rozpočet má historii minimálně tří let, aby si občan, případně zastupitel udělal přehled o potřebě peněz v jednotlivých činnostech.
Upozorňuji na novou povinnost podle zákona č. 23/2017 Sb., o rozpočtové odpovědnosti:
S návrhem rozpočtu na rozpočtový rok (poprvé to bylo pro rok 2018) veřejná instituce zveřejní informace o:
- schváleném rozpočtu na rozpočtový rok předcházející roku, (na který je předkládán návrh rozpočtu (dále jen „předcházející rok“), a o
- očekávaném nebo skutečném plnění rozpočtu za předcházející rok.
Zjednodušeně řečeno, je nezbytné předložit k návrhu rozpočtu předchozí neukončený (případně ukončený rok) – § 5 odst.3 zákona o rozpočtové odpovědnosti.
Závazné ukazatele – doporučuji:
- Druhové členění příjmů v oblasti třídy 1 (daňové příjmy), 4 (přijaté transfery) a třída 8 (financování) po položkách (pozn. neuvádí se zde OdPa – paragraf, odvětvové členění rozpočtové skladby)
- Odvětvové členění rozpočtové skladby podle § (OdPa) s uvedením celkových příjmů a celkových výdajů za danou činnost
V takovém případě je nezbytné provést neprodleně po schválení rozpis rozpočtu podle § 14 zákona č. 250/2000 Sb. - Další závazné ukazatele – např.:
- Mzdové náklady v činnosti místní správy nepřekročí v položkách
- 5011 Platy zaměstnanců v pracovním poměru xxx Kč
- 5021 Ostatní osobní výdaje xxx Kč - Péče o veřejnou zeleň nepřekročí ve výdajích celkem yyy Kč
- Transfery nevybraným účetním jednotkám (spolky, obchodní korporace, fyzické osoby) budou činit maximálně zzz Kč
- Cokoliv dalšího podle potřeby…
Rezerva – zde rozpočtujeme výdaje, které by měly být realizovány, nikoliv jen jako dorovnání rozpočtu.
Rozpočtová skladba – druhové členění – položky
5901 | Nespecifikované rezervy |
Použije se jen pro rozpočtování obecných rezerv, které nelze zařadit na specifičtější položku. Ve skutečnosti se výdaj zatřídí v souladu se svojí druhovou povahou. | |
6901 | Rezervy kapitálových výdajů |
Je určena jen pro rozpočtování rezerv na kapitálové výdaje, skutečnost se zatřídí v souladu s druhovou povahou výdaje. |
3. Pravomoce a delegování rozpočtových opatření
Zákon o obcích č. 128/2000 Sb. v § 84 odst. 2 písm. b) uvádí, že je schvalování rozpočtu vyhrazeno zastupitelstvu obce.
V § 102 odst. 2 písm. a) je radě obce vyhrazeno zabezpečování hospodaření obce podle schváleného rozpočtu a provádění rozpočtových opatření v rozsahu stanoveném zastupitelstvem obce.
Návrh rozpočtového opatření může podat i finanční výbor.
V obci, kde se rada nevolí, vykonává podle § 99 odst. 2 pravomoci rady starosta, s výjimkami uvedenými v § 102 odst. 4.
Radě, popř. starostovi přísluší pouze realizovat rozpočtová opatření v rozsahu stanoveném zastupitelstvem obce – rada, resp. starosta dává následně zastupitelstvu již jen na vědomí, jaká rozpočtová opatření schválili.
Doporučuji delegovat na radu obce (případně starostu) např. tímto způsobem:
Zastupitelstvo schvaluje delegování rozpočtových opatření ve smyslu § 102 odst. 2 písm. a) zákona o obcích v oblasti:
- Transferů z jiných veřejných rozpočtů, tj. příjmů z titulu dotací a následných výdajů. Jedná se o situace, kdy zastupitelstvo schválilo žádost o dotaci, nedošlo však k rozpočtování, a to kvůli skutečnosti, že dotace nebyla jistá.
- Jednorázový přesun peněz v rámci závazných ukazatelů maximálně do (nutno vybrat):
2.1. 5 % schváleného výdaje (případně příjmu) v rámci každého schváleného výdaje (případně příjmu) konkrétního jednotlivého odvětvového třídění rozpočtové skladby - paragrafu, procento je určeno jako maximální změna v každém kalendářním měsíci (může být jiné procento).
2.2. Absolutní částky 20 tisíc Kč schváleného výdaje (případně příjmu) v rámci každého schváleného výdaje (případně příjmu) konkrétního jednotlivého odvětvového třídění rozpočtové skladby (paragrafu), absolutní částka je určena jako maximální změna v každém kalendářním měsíci v rámci každého schváleného výdaje (případně příjmu) konkrétního jednotlivého odvětvového třídění rozpočtové skladby – paragrafu (může být jiná výše). - Rozpočtová opatření v závěru roku (vhodné vytyčit na posledním zasedání zastupitelstva) např. z důvodů peněz, které dojdou v závěru roku nebo je třeba provést opravy chyb.
Naprosto nezbytné je informovat na dalším zastupitelstvu o rozpočtových opatřeních, která byla provedena.
Změny závazných ukazatelů schvaluje přímo zastupitelstvo obce.
4. Přehledná tabulka zveřejňování
...
LÍBÍ SE VÁM ČLÁNEK?
PRO TY, KTEŘÍ TO MYSLÍ HODNĚ VÁŽNĚ
Vzdělávací program SPECIALISTA PRO VEŘEJNOU SPRÁVU, 2. ročník
https://specialista-verejnasprava.cz/
Přednáším já – Pěva Čouková a je to průřez problematikou obcí a příspěvkových organizací.
UKONČENO 13. 2. 2020, záznam 10 dnů přednášek.
Akreditováno MV ČR jako e-learning!!!
PRO TY, KTEŘÍ CHTĚJÍ JEN ČLÁNKY
Doporučuji pro články balíček SILVER… informace o členství zde.
K problematice veřejného sektoru je na Účetním Portálu mnoho článků.
VÍTE, ŽE PŘIPRAVUJEME ONLINE SEMINÁŘE PRO VEŘEJNOU SPRÁVU?
Lektorka Ing. Simona Pacáková
- DPH pro obce a příspěvkové organizace 2020 a novinky 2021 (05. 1. 2021)
- Účetní a daňová závěrka 2020 - komplikované účetní a daňové problémy příspěvkových organizací (15. 1. 2021)
- Účetní a daňová závěrka 2020 - komplikované účetní a daňové problémy obcí (18. 1. 2021)
Máme další videosemináře… webináře…
A mnoho přehledů a pomůcek od Účetního Portálu…
S členstvím balíček GOLD získáváte slevu na všechny produkty Účetního Portálu.
Informace o členství zde.
PRO TY, KTEŘÍ POTŘEBUJÍ KNIHY
NOVINKA letošního podzimu:
-
Účetnictví pro veřejnou správu 2021 – teorie pro obce, DSO a příspěvkové organizace
-
Účetnictví – vyřešené příklady 2021 – OBCE, DOBROVOLNÉ SVAZKY OBCÍ
-
Účetnictví – vyřešené příklady 2021 – PŘÍSPĚVKOVÉ ORGANIZACE
Tip od nás… vydejte se na cestu s námi…
KUPTE SI balíček SILVER A PŘEJDĚTE BEZ DOPLATKU DO balíčku GOLD. ANEBO POJĎTE DO TOHO NAPLNO A POJĎTE DO balíčku GOLD
Pro více informací zavolejte na infolinku – tel. +420 730 585 423
Všem, kteří už jsou GOLĎáci nebo ALL-IŇáci děkujeme…
Krásné dny…
Pěva
KDO JSEM?
Pěva Čouková, zakladatelka a ❤️ Účetního Portálu
majitelka účetní a daňové kanceláře Oswald a.s.
auditorka č. 1149, daňová poradkyně č. 23, zkušební komisařka KDP ČR
VÍCE O MNĚ:
Mohlo by vás zajímat
Aktuality
Články
- K metodice přezkoumání hospodaření vyúčtování a vypořádání finančních vztahů ke státnímu rozpočtu, rozpočtům krajů, obcí, jiným rozpočtům, státním fondům a dalším osobám 25.2.2021
- Fikce závazného stanoviska – novela stavebního zákona účinná od 1. ledna 2021 12.2.2021
- K metodice přezkoumání hospodaření a nakládání s prostředky z národního fondu a ze zahraničí 28.1.2021
- Účetní závěrka – obce, dobrovolné svazky obcí a příspěvkové organizace 17.1.2021
- Podrozvahové účty pro územní samosprávné celky, DSO a příspěvkové organizace 4.11.2020
- Obecně uznávané zásady pro územní samosprávné celky, DSO a příspěvkové organizace 21.10.2020
Knihy
- Účetnictví pro veřejnou správu – teorie pro obce, DSO a příspěvkové organizace – PLATNÉ DO ROKU 2023
- Účetnictví – vyřešené příklady 2021 – příspěvkové organizace – PLATNÉ DO ROKU 2023
- Účetnictví – vyřešené příklady 2021 – obce, dobrovolné svazky obcí – PLATNÉ DO ROKU 2023
Online programy
Online semináře