PŘISPĚLI JSME 88321 Kč – DĚKUJEME...

Mohou zaměstnanci územních samosprávných celků podnikat?

Vidíte nyní zkrácený text článku, pro zobrazení plné verze se prosím ZDARMA zaregistrujte. Registrací zdarma získáte mnoho výhod, které Vám pomohou se vzdělávat.

Vlastní

  • Mohou zaměstnanci územních samosprávných celků podnikat? (PDF, 253.2 kB)

Autor JUDr. Ladislav Jouza 

Sdílí Codexis 2.6.2021 12:30

JUDr. Ladislav Jouza
Odpověď na otázku vyslovenou v titulku není jednoduchá. Jinak pro tyto účely musíme posuzovat zaměstnance územních samosprávných celků a úředníky pracující v ÚSC. Kromě toho je nutno vzít v úvahu právní úpravu uvedenou v zákoníku práce a v zákoně o úřednících územních samosprávných celků.

Ladislav Jouza

PLATÍ pro rok 2021

1. Úvod

Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, (dále jen „zákoník práce“ či „ZP“) upravuje pracovní a platová práva úředníků podpůrně (subsidiárně). Znamená to, že se jeho ustanovení použijí jen v případech, pokud zvláštní zákon, kterým je zákon č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků a o změně některých zákonů, (dále jen „zákon o úřednících“) nestanoví jinak. Na ostatní zaměstnance, kteří nejsou úředníky, se ZP vztahuje v plném rozsahu. Působnost ZP se vztahuje i na starosty. U nich se uplatní § 5 odstavec 2 ZP, podle něhož je-li veřejná funkce vykonávána v pracovním poměru, řídí se tento pracovní poměr zákoníkem práce.

2. Kdo je úředníkem

Úředníky se pro účely tohoto zákona (zákona o úřednících) rozumí zaměstnanci, kteří se podílejí v uvedených územních orgánech na výkonu správních činností, tedy plní úkoly v samostatné nebo přenesené působnosti územního samosprávného celku podle zvláštních právních předpisů. Správní činností je zejména správní rozhodování, správní kontrola, dozor nebo dohled, příprava návrhů právních předpisů a zajišťování právní činnosti správních úřadů, příprava návrhů koncepcí a programů, vytváření a vedení informačních systémů ve veřejné správě, statistika, správa rozpočtu samosprávného celku, krizové řízení a plánování, ochrana utajovaných skutečností, zabezpečování obrany státu, poskytování darů a dotací, poskytování informací podle zvláštního právního předpisu, další činnosti vyplývající ze zvláštních zákonů a příprava a vypracování věcných podkladů k ostatním správním činnostem. K výkonu správních činností zařazuje zaměstnance na základě definice správních činností a v souladu s druhem práce uvedeným v pracovní smlouvě vedoucí úřadu. Samosprávný celek může zavést vnitřním předpisem systemizaci pracovních míst, na kterých budou vykonávány správní činnosti.

Zaměstnanci ÚSC, kteří nevykonávají v územních celcích správní činnosti (např. práce obslužné, servisní apod.), a nejsou tedy úředníky, se řídí v pracovněprávních otázkách pouze ZP. Znamená to, že v ÚSC jsou dvě kategorie zaměstnanců s odlišnými právy a povinnostmi v pracovněprávních vztazích: úředníci a „ostatní” zaměstnanci.

Odlišnosti v pracovněprávních vztazích úředníků oproti ZP jsou odůvodněné vytvořením legislativních předpokladů ke zvýšení kvality veřejné správy, k profesionalizaci a zlepšení odbornosti úředníků a k omezení politického subjektivismu při rozhodování o personálních otázkách.

ZP má tedy v pracovněprávních vztazích úředníků podpůrnou platnost. Pokud zákon neupravuje specificky některé nároky úředníků, platí obecně ZP. Pracovněprávní vztahy úředníků se tedy řídí ZP zejména v oblasti dovolené, skončení pracovního poměru, obsahu pracovních smluv, pracovní doby apod.

3. Rozšířené povinnosti úředníka


LÍBÍ SE VÁM ČLÁNEK?

A CO DALŠÍHO PRO VÁS NA ÚČETNÍM PORTÁLU MÁME?

 PRO TY, KTEŘÍ TO MYSLÍ HODNĚ VÁŽNĚ

Vzdělávací program SPECIALISTA PRO VEŘEJNOU SPRÁVU, 2. ročník,

Záznam 10 dnů přednášek, ukončeno 13. 2. 2020.

Přednáším já – Pěva Čouková a je to průřez problematikou obcí a příspěvkových organizací.

Akreditováno MV ČR jako e-learning!

 VELMI UŽITEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ ROKU 2021 – JEDINEČNÁ SKLADBA LEKTORŮ

» BALÍČEK online seminářů č. 6 – Obce a příspěvkové organizace

  1. DPH pro obce a příspěvkové organizace 2020 a novinky 2021 | Ing. Simona Pacáková | 05. 1. 2021
  2. Účetní a daňová závěrka 2020 – komplikované účetní a daňové problémy příspěvkových organizací
    Ing. Simona Pacáková |
     15. 1. 2021
  3. Účetní a daňová závěrka 2020 – komplikované účetní a daňové problémy obcí | Ing. Simona Pacáková | 18. 1. 2021
  4. Dlouhodobý majetek a DPH u veřejné správy | Ing. Bc. Lenka Zábojová | 16. 3. 2021
  5. Dlouhodobý majetek a DPH u veřejné správy - 2. část | Ing. Bc. Lenka Zábojová | 17. 3. 2021
  6. Účtování dotací ve veřejném sektoru | Ing. Simona Pacáková | 6. 4. 2021

» BALÍČEK 6 online seminářů – Šestka s Ing. Pavlem Lampou:Neziskové organizace v souvislostech | Ing. Pavel Lampa (4. 3. 2021 – 7. 4. 2021)

  JEDINEČNÉ KNIHY PRO VEŘEJNOU SPRÁVU – S E-BOOKEM

Ing. Pěva Čouková

 PRO TY, KTEŘÍ CHTĚJÍ ČLÁNKY Z OBLASTI VEŘEJNÉ SPRÁVY

a další...

 NAŠE PŘÍKLADY PRO VEŘEJNOU SPRÁVU

Tip od nás… vydejte se na cestu s námi…

  • Víte, že pro Vás nově máme možnost úhrady ročního členství měsíčně?
  • Víte, že když si zakoupíte balíček SILVER, tak můžete bez doplatku přejít do balíčku GOLD?
  • Nebo pojďte rovnou do balíčku GOLD. Těm, co váhají, nabízíme „balíček GOLD
    na zkoušku“ na 7 dní za 1 Kč – GOLD 7 DNÍ.

Pro více informací zavolejte na infolinku – tel. +420 730 585 423

Všem, kteří už jsou GOLĎáci nebo ALL-IŇáci děkujeme…

Krásné dny…

Pěva

KDO JSEM?

Pěva Čouková
zakladatelka a ❤️ Účetního Portálu ®
majitelka účetní a daňové kanceláře Oswald a.s. ®
auditorka č. 1149, daňová poradkyně č. 23
zkušební komisařka KDP ČR ®
DAŇAŘ ROKU 2020 v kategorii DANĚ Z PŘÍJMŮ

 

VÍCE O MNĚ:

www.pevacoukova.cz

čekejte prosím ...
Hodnocení: 0.0/5 (0 hlasů)

Komentáře

Přidat komentář můžete pouze jako registrovaný. Máte u nás účet? Přihlaste se

Převodový můstek Rekodifikace E-commerce

Obchodní podmínky | Zásady zpracování osobních údajů | Zásady používání souborů cookies | Přidat do oblíbených

Přihlášení

Vyplňte e-mail a heslo, potvrďte kliknutím na tlačítko Přihlásit.

E-mail :
Heslo :

Zapomenuté heslo | Nová registrace | Bezplatná registrace